Пробний камінь у Тульчині

4–5 червня у мальовничому містечку Тульчині, що на Вінниччині, відбувся Перший фестиваль «Operafest-Tulchyn»

Він став дійсно непересічною і вражаючою подією за кількома параметрами. Насамперед, за місцем проведення: величезна сцена, «вписана» в декорацію палацу Потоцьких, збудованого в середині ХVIII століття. Перед ним – величезний плац, здатний вмістити тисячі гостей і необхідну інфраструктуру: містечко майстрів, сувенірні ятки, просвітницькі планшети про розвиток світового оперного мистецтва, селфі-зона з манекенами оперних виконавців, цікаве рекламне оздоблення і «ресторанний харчоблок» із їжею та напоями на будь-який смак. Принагідно відзначу розмаїту рекламну продукцію, картосхеми Тульчина для туристів-пішоходів, відчинені міські музеї тощо. А найголовніше – безкоштовний вхід.

За пишномовним відкриттям (вітання від голів Вінницької облдержадміністрації Валерія Коровія і облради Анатолія Олійника, народного депутата України Миколи Кучера та арт-директора фестивалю Ірини Френкель) розгорнулася вельми цікава й добре продумана фестивальна програма.

Перший блок під назвою «Гала-опера» відкрили Галицький академічний хор, камерний хор «Глорія» і Симфонічний оркестр Львівської філармонії, зведені під орудою Володимира Сивохіпа. Поступово долучився українсько-світовий квартет солістів у складі: Софія Соловій (Італія), Олеся Кабассо (США), Маріанна Лаба (Угорщина) та Василь Понайда (Львів). Під батутою німецького диригента Ернста Маркса вони представили слухачам світові оперні й опереткові хіти. Знаком оклику прозвучав оперний шлягер – Застольна з «Травіати» Джузеппе Верді у виконанні всіх учасників.

Другий блок став даниною пам’яті вінничан великому землякові Миколі Леонтовичу. До 140-річчя від дня його народження у концертному виконанні солістів, камерних оркестру «Арката» й хору «Вінниця» із костюмами й хореографією прозвучала його опера «На Русалчин Великдень». За диригентським пультом стояв славетний Мирослав Скорик, який близько чотирьох десятиліть тому здійснив грунтовну редакцію цієї поетичної музичної казки.

У третьому блоці розгорнулося правдиве оперне дійство: солісти, хор і симфонічний оркестр Оперної студії Національної музичної академії імені П.І. Чайковського представили комічну оперу Джоаккіно Россіні «Пробний камінь». Хоча для артистів це був перший досвід виступу просто неба, упоралися вони з цим блискуче – під вправною орудою Андрія Савчука продемонстрували злагоджений ансамбль справжніх професіоналів.

Гарні молоді голоси звучали свіжо, легко долаючи карколомні пасажі вокальної скоромовки. «На висоті», як і належить, були головні герої Тарас Бережанський (Граф Аздрубале) й Валерія Мудра (Кларіче), хоча й решта не підвела.

Опера «Пробний камінь» закінчилася тріумфальними оваціями, а програму фесту того пізнього вечора продовжило лазерне шоу під «Carmina Burana» Карла Орфа, «вогняний танок» із факелами від команди «East fire-show» та переглядом кіноверсії найкасовішого мюзиклу всіх часів і народів «Привид опери» Ендрю Ллойда Веббера.

Другий день фесту був не менш цікавим: ексклюзивна постановка мюзиклу Джима Стейнмана «Танець вампірів», концертний показ найзнаменитішої опери «Кармен» Жоржа Бізе і знакового для української опери «Алкіда» Дмитра Бортнянського, а також інші «родзинки».

Отже, «Operafest-Tulchyn» з-поміж серії численних аналогічних імпрез open air, які набирають обертів в Україні, став першим вдалим «пробним каменем»: і у відродженні любові до оперного жанру в «широких народних масах», і в привертанні уваги до світової перлини класичної архітектури – палацу Потоцьких, і в поверненні Тульчину слави культурно-мистецької столиці Поділля. З чим і вітаємо всіх, причетних до цього непересічного заходу, що небезпідставно претендує на звання «події року».

Ірина СІКОРСЬКА