Музична сучасність: Тиждень високої моди: Київ-2017

Характерною ознакою художньої культури сучасності є відкритість до ідентифікації актуальних здобутків мистецтва, до їх усвідомлення в руслі творчої традиції. Вітчизняний музичний простір інтенсивно налаштовується на цю тенденцію й дедалі частіше пропонує слухачеві досвід опанування новітніх інтонаційних координат.

Концертна афіша осіннього сезону 2017 року в стінах Національної музичної академії імені П. І. Чайковського була позначена гранично широкою стилістичною панорамою заходів, розмаїттям та щільністю графіка акцій, присвячених озвученню нашого музичного буття. Традиційно яскравою ознакою кінця жовтня став яскравий мультижанровий проект «Творча майстерня інтерпретації сучасної музики», який вже шостий рік поспіль збирає талановиту молодь в колаборативному спілкуванні на сучасній музичній мові.

Всеукраїнський концертний музично-теоретичний проект «Творча майстерня ІСМ» був започаткований у 2012 році за ініціативи кафедри спеціального фортепіано №2 та фортепіанної секції науково-творчого студентського товариства НМАУ імені П. І. Чайковського, а також за підтримки кафедри теорії та історії музичного виконавства Академії. Цього року програма проекту впродовж одного тижня охопила чи не всі можливі формати мистецької комунікації: конкурс піаністів, камерні та симфонічні концертні програми, науково-теоретичні читання, лекції-практикуми та презентації за участі виконавців, композиторів та музикознавців. Осмислення креативного, педагогічного та аналітичного досвіду в опануванні музичних здобутків сучасного мистецтва реалізувалось у десяти подіях «Творчої майстерні ІСМ- 2017».

Тиждень «високої моди на сучасне музичне мистецтво» відкрив концерт «PIANO#VIOLIN#FANTASY: Modern Sound = 85 років : 85 хвилин», який відбувся 24/10/2017 у Малому залі НМАУ. Лауреати міжнародних конкурсів Наталія Коляда та Дмитро Півненко представили вишукану програму: вона охопила фортепіанні віртуозні «бестселери» (Вальс М. Равеля) і монументальні сольні концепції (Соната #1 А. Ґінастери); поновила прем’єрними виконаннями в Україні камерно-інструментальний профіль сучасної польської музики (Соната #2 для скрипки та фортепіано К. Пендерецького і Партита для скрипки та фортепіано В. Лютославського); зачарувала слухачів невимовною магією поетики славетного ювіляра цього року Валентина Сільвестрова (Три п’єси для скрипки та фортепіано В. Сільвестрова). Фантастична інструментальна досконалість, концептуальний масштаб, гармонія ансамблевого музикування, краса темброколориту звучання – ці враження від концерту- відкриття «Творчої майстерні ІСМ» стали своєрідним камертоном всього проекту та вивели його на справді академічний рівень.

Концертний марафон «Творчої майстерні ІСМ» продовжив «Камерно- інструментальний вечір чотирьох прем’єр» (творча майстерня професора Лариси Гришко). 18 вихованців класу Л. О. Гришко подарували слухачам вражаючі сторінки перлин ансамблевого музикування, які в Україні прозвучали вперше (Соната для флейти, гобоя, кларнета та фортепіано Д. Мійо, Секстет для струнного квартету, кларнета та фортепіано А. Копленда, Секстет для кларнета, валторни, скрипки, альта і віолончелі К. Пендерецького, Присвята П’яццоллі для скрипки, кларнета та фортепіано Д, Вареласа). Злагодженість ансамблю, витончене проникнення в композиторський задум, виконавська досконалість у прочитанні складних партитур та яскрава артистична манера поєднали вихованців різних кафедр Академії завдяки творчим зусиллям керівника проекту – не лише досвідченого педагога, але й активно концертуючої талановитої виконавиці.

Наступною подією «Творчої майстерні» став Другий відкритий конкурс піаністів «Інтерпретація сучасної музики», який відбувся 26/10/2017 в Малому залі НМАУ імені П. І. Чайковського. За задумом оргкомітету концепція конкурсу полягає в повномасштабному виконавському опануванні музичної мови, інтонаційних, тематичних й змістовних координат сучасної музики. Програма учасників конкурсу – учнів спеціалізованих музичних шкіл, студентів середніх і вищих музичних навчальних закладів, бакалаврів, спеціалістів та магістрів музичного мистецтва – охопила визначні жанри в процесі формування виконавської майстерності. Виступ загальною тривалістю до 25 хвилин включав поліфонічний твір, віртуозний етюд, довільний та обов’язковий твори. Програмні акценти позначили музику, що написана після 1950-го року, фортепіанні транскрипції та авторські композиції.

В категорії «обов’язковий твір» оргкомітет запропонував учасникам Фуга та постлюдія Віталія Вишинського та Air VII “Cantabile MistДжона Піттса (у 2016 році в рубриці «обов’язковий твір» прозвучали Прелюдія #5 Богдана Решетілова та Meditation on the joHn CAGE’name Сергія Вілки). Минулого року Перший відкритий конкурс піаністів «ІМС» зібрав 19 учасників, цього року у творчому змаганні взяли участь 12 піаністів з КССМШ імені М. В. Лисенка, КІМ імені Р. М. Глієра та НМАУ імені П. І. Чайковського.

До роботи в журі конкурсі були запрошені визнані виконавці, композитори та викладачі, які здебільшого уособлюють в своїй діяльності гармонічне поєднання декількох творчих амплуа музиканта – Оксана Ринденко (голова журі, автор та арт-директор проекту ТМ ІСМ, піаністка, музикознавець, викладач, канд.   наук),   Марія   Пухлянко   (піаністка,    ст.    викладач    НМАУ    імені П. І. Чайковського, канд. наук), Ірина Денисенко (піаністка, доцент ХНУМ імені І. П. Котляревського, канд. наук), Олег Безбородько (піаніст, композитор, доцент НМАУ імені П. І. Чайковського, канд. наук), Віталій Вишинський (композитор, музикознавець, доцент НМАУ імені П. І. Чайковського, канд. наук), Богдан Кривопуст (композитор, піаніст, директор видавництва «Музична Україна»), Дмитро Півненко (концертмейстер НМАУ імені П. І. Чайковського, постійний учасник «ТМ ІСМ», координатор проекту).

До роботи в молодіжній секції журі конкурсу були залучені Катерина Хомякова (студентка Академії, володарка Гран-Прі Першого відкритий конкурс піаністів «ІМС»), Станіслав Гумінюк (асистент-стажист Академії, постійний учасник «ТМ ІСМ», координатор проекту) та Богдан Решетілов (аспірант Академії, виконавець та композитор проектів «ТМ ІСМ»). Співпраця молодих музикантів пліч о пліч з досвідченими колегами мала на меті не тільки передати професійні напрацювання у нових для молоді формах фахової діяльності, але й розширити уяву про коло мистецьких пріоритетів різних поколінь у царині вітчизняної фортепіанної культури.

Всі учасники продемонстрували високий професійний рівень виконання та інтерпретаційних підходів, цікаві концепти програми виступу, вільне володіння мовою музичної сучасності. Тому конкурсні прослуховування тепло сприймались публікою, а результати обговорень журі виявили численних переможців в різних номінаціях. Отже лауреатами І ступеня стали Яна Гордельянова та Тимофій Кукоренчук, лауреатами ІІ ступеня стали Владислав Мокрицький та Георгій Сирбу, звання лауреата ІІІ ступеня розділили Ксенія Гусєва, Дар’я Воропай та Олексій Ніколаєв. Спеціальні відзнаки журі отримали Яна Гордельянова (за виконання твору Дж. Піттса та етюду), Тимофій Кукоренчук (за виконання твору, що написаний після 1950 року), Владислав Мокрицький (за виконання твору В. Вишинського), Ксенія Гусєва (за виконання фортепіанної транскрипції), Юрій Зубай (за національну концепцію програми), Богдан Малиновський (за виконання твору українського автора), Зінаїда Лебєдєва (за виконання поліфонічного твору) та Марія Когут (за виконання поліфонічного твору українського автора).

Закриття конкурсу, вручення дипломів, спеціальних призів та святковий концерт відбулися 27/10/2017 у Малому залі Академії. В концерті у виконанні переможців конкурсу, членів журі. постійних учасників та гостей «Творчої майстерні ІСМ» прозвучали твори В. Вишинського, Дж. Крамба, М. Капустіна, Дж. Піттса, В. Рунчака, П. Санкана, Т. Такеміцу, К Фіоріні.

Окремі слова глибокої подяки за постійну підтримку проекту «Творча майстерня ІСМ» висловлює Богдану Кривопусту та видавництву «Музична Україна», яке подарувало переможцям цінні видання музичних збірок сучасних авторів!

Того ж вечора відбувся цікавий авторський проект Євгена Геплюка «Вечір сучасної української фортепіанної сонати». У його виконанні прозвучала добірка фортепіанних сонат чотирьох поколінь сучасної  української композиторської В. Сільвестрова, І. Щербакова, Д. Ареф’єва і власне Є. Геплюка. Хронологічний вектор цієї програми окреслив образно-поетичні обрії жанру, сконцентрував увагу на слухача на інтонаційному світі переживань й прагнень, мар і мрій героя фортепіанної сонати останнього півстоліття. Виконавець і, водночас, композитор витончено й натхненно звучав, а творча складова його мистецької особистості посилювала враження магічної причетності до співтворення мікрокосмосу виконаних творів.

28/10/2017 «Творча майстерня ІСМ» з концертного подіуму перемістилася у мистецькі кулуари Фойє Малого залу Академії, де відбулась серія акцій у жанрі «brainstorm». Науково-практична конференція «Механізми новації у музичній творчості: проблеми інтерпретації» традиційно зібрала дружнє коло молодих науковців Києва та Харкова. Тематичний контур проблем і тем доповідей був сконцентрований здебільшого на осмисленні сучасної української музики, інтелектуальному засвоєнні нових репертуарних горизонтів сучасного виконавства.

Наукові читання «Творчої майстерні» продовжились в лекційному форматі авторських проектів знаних виконавців, композиторів та вчених. Так, лекція- концерт «Поетика сучасної клавесинної української музики в світлі барокового виконавського алгоритму» (майстерня Наталії Сікорької) познайомила присутніх з різнобарв’ям клавесинного доробку в українській композиторській сучасності. У натхненому й досконалому виконанні Н. Сікорської прозвучали клавесинні  опуси  Ю  Іщенка,  С.  Пілютікова,  З.  Алмаші,  О.  Безбородька,   В. Вишинського, О. Войтенка, Б. Стронька. Виконавські й аналітичні коментарі виконавиці не тільки дозволили вибудувати парадигму сучасного клавесину в її новітніх репертуарних проекціях, але й гармонізувати здобутки історично інформованого виконавства в нових інтонаційних умовах.

Лекція-практикум «Гра#Homo Ludens#Трикстер: у трикутнику реальності (психолінгвістичний аспект)» (майстерня Ольги Сахарової) дозволила додати нові виміри в обговорення суто виконавських аспектів творчості. Граючи й натхненно, О. Сахарова звернула увагу на позамузичні аспекти гри, створила захопливі творчі імпульси для подальшого музикування.

Концертна лекція-презентація циклу  Астероїди  для  фортепіано  соло  В. Вишинського «Історії, що їх розповідають астероїди» (майстерня Віталія Вишинського) на дуже щирій ноті завершила інтелектуальні розвідки «Творчої майстерні-2017». Автор в дуже невимушеній та делікатній манері розкрив секрети процесу створення фортепіанного циклу, долучив слухачів до власних рефлексій та мистецьких прагнень, суттєво розширив контекстні поля тексту свого твору й запропонував виконавські стратегії для виконавців. Концертний компонент лекції забезпечив Станіслав Гумінюк, який виконав цей цикл.

Кульмінаційною подією «Творчої майстерні інтерпретації сучасної музики» став заключний концерт «Сучасний музичний простір: фортепіано з оркестром: живий звук», який відбувся 29/10/2017 у Малому залі НМАУ імені П. І. Чайковського. В програмі концерту відбулися три українськи прем’єри фортепіанних   концертів   Г.   Уствольської    (солістка    Оксана    Ринденко), Х. Ґурецького (соліст Дмитро Півненко), Ґ. Канчелі (соліст Станіслав Гумінюк), а на завершення концерту прозвучав знаковий твір для становлення цього жанру у ХХ сторіччі – Концерт #1 для фортепіано з оркестром Д. Шостаковича (солістка Марія Пухлянко). Концерт відбувся у супроводі Київського молодіжного оркестру під орудою Ігоря Пучкова. Стрімка імпульсивність звучання оркестру зважена винятковою ансамблевою пластикою допомагала солістам бути сміливими і художньо вільними у виконавському волевиявленні. Шалена й життєствердна енергетика Концерту для фортепіано (або клавесину) та струнного оркестру Х. Ґурецького, неосяжна краса тиші зі стрімкими драматичними спалахами Вальс-бостону для фортепіано та струнного оркестру Ґ. Канчелі, пасіонарна пронизлива сповідь Концерту для фортепіано з оркестром Г. Уствольської та відчайдушно саркастичний погляд на трагікомедію   буття   у    Концерті    #1    для    фортепіано    з    оркестром    Д. Шостаковича – все це глибоко вразило слухачів. Виконавці – солісти (члени журі ІІ відкритого конкурсу піаністів «ІМС»), солісти оркестру (Євген Гориславський – труба), оркестранти та диригент – всі поставились напрочуд творчо й відповідально до високої місії – відтворення живої інтонації музичних сфер ХХ і ХХІ сторіччя. Тож завдяки спільним зусиллям всіх учасників проекту

«Творча майстерня інтерпретації сучасної музики», мапа українського музичного простору зазвучала новими зірками.

Оксана Ринденко