РЕЄСТРАЦІЯ ВСТУП 2025
Головна » Історія

Історія

Національна музична академія України імені П.І. Чайковського

Національна музична академія України імені П.І. Чайковського (Київська консерваторія) – гарант освітньої діяльності України та беззаперечний лідер у сфері вищої мистецької освіти сучасності.

Академія – єдиний заклад мистецької освіти України, який потрапив до топ – 100 QS World University Rankings – одного із найавторитетніших рейтингів університетів у світі по виконавській майстерності; Консерваторія займає перші позиції всеукраїнського рейтингу мистецьких закладів вищої освіти; НМАУ – перший ЗВО, який приєднався до міжнародної асоціації Opera Europa; Академія – єдиний заклад мистецької освіти де відкрито першу в світі кафедру ЮНЕСКО «Музика, освіта, наука – заради миру», Консерваторія є лідером Національного народного рейтингу «Науковий лідер України».

Киїська консерваторія – це особлива форма взаємодії мистецтва з часом. Саме у другій половині ХІХ століття, коли започаткування професійної мистецької освіти стає не потребою, а вимогою – відбувається справжній «вибух» духовно-ідейної активності, стимульований ствердженням народницької парадигми та появою цілої плеяди пасіонарних особистостей – свідомих своєї місії створення національної професійної мистецької культури. М. Лисенко і М. Драгоманов, М. Кропивницький і М. Старицький, М. Садовський і Панас Мирний, О. Мурашко і Леся Українка, М. Костомаров і І. Франко продовжували розбудовувати професіоналізм національної культури, ґрунтуючись на ідеях, народжених у творчості та культурницькій діяльності Т.Шевченка і кирило-мефодіївців, М. Гоголя і М. Максимовича. Саме у цей період формується сучасне уявлення про професіоналізм як контекст для повноцінного вияву екзистенційних прагнень і потреб особистості. Професіоналізм стає критерієм національної визначеності, демократизму, інтелектуальності й обраності мистецтва. Через зростання професіоналізму у ХІХ столітті відбувається оновлення ідейно-духовного фонду українців, впорядкування культурно-мистецьких проявів та починає створюватися система національної культури із низкою закладів та організацій.

Становлення Київської консерваторії позначено різними етапами, кожний з яких маркований утвердженням української думки, освіти, науки та мистецтва. Започаткування консерваторії відповідає періоду становлення професійної музичної освіти України другої половини ХІХ століття як результату формування нової культурної свідомості українців та увиразненні національних ознак музичної творчості. Всупереч російській імперській ідеології, саме у цей період простежується відродження ідеї ствердження національної свідомості українського народу, його самобутності та суб’єктності, посилюючи освітні та соціально-культурні процеси як потребу українців у їх самоідентифікації.

Історія Київської консерваторії формується на класичних традиціях європейської трирівневої системи: музична школа, училище, консерваторія. Така послідовність дає можливість подолати фрагментарність системи освіти і вибудувати чітку логічну послідовність підготовки фахівців музичної сфери.

Закономірно, що підґрунтям заснування консерваторії стали приватні музичні заклади, гуртки, школи при товариствах, музичні класи, які своєю діяльністю активізували виявлення інтелектуального й творчого потенціалу суспільства, формуючи нову сторінку музичної освіти України.

Логічно, що історія київської консерваторії бере початок з відкриття 27 жовтня 1863 року Київського відділення ІРМТ. Саме на його основі, у 1868 році, було утворено Київське музичне училище, яке, завдяки наполегливій праці директора училища, відомого піаніста, педагога й громадського діяча Володимира Пухальського, видатного диригента Олександра Виноградського, всіх педагогів училища, а також зусиллями української культурної громадськості перейменовано у Київську консерваторію 3 листопада 1913 року.

Символічно, що становлення Київської консерваторії у різні її історичні етапи нерозривно пов’язане з такими митцями, як: П Чайковський, А. Рубінштейн, С. Рахманінов, М. Лисенко які закарбували в культурній пам’яті всього світу повагу до академічного мистецтва, освіти і науки України з її потужними культурними та освітніми традиціями.

Зокрема, саме Петро Чайковський зробив вагомий внесок у перетворення Київського музичного училища на консерваторію. Музикант формує чіткий орієнтир консолідації професійної української музичної освіти, зміцнюючи її академічний потенціал та закладаючи основи прагматичного зросту. У грудні 1891 року П. І. Чайковський проводить два благодійні концерти на користь Київського відділення музичного товариства з метою підтримки музикантів, викладачів, а також талановитої молоді, хоча сам перебував у скрутному матеріальному становищі. Варто наголосити, що по закінченню концерту саме композитор подав пропозицію В. Пухальському та О. Виноградськорму про реорганізацію Київського музичного училища у Київську консерваторію, ставши одним з перших ініціаторів започаткування закладу вищої спеціалізованої мистецької освіти в Києві. На визнання геніального композитора, П. І. Чайковському було вручено вишуканий срібний вінок з надписом «П. І. Чайковському, в пам’ять про відвідування музичного училища Київського відділення».

П. І. Чайковський, закладаюяи міцну основу ствердження мистецької освіти Києва та на підтримку талановитих студентів впроваджує іменну стипендію «Імені П. І. Чайковського», а також ініціює проведення багатьох благодійних концертів.

Після смерті П. І. Чайковського ініціатива дирекції училища про утворення Київської консерваторії була підтримана принцесою Оленою Саксен – Альтенбурзькою, нащадницею Мекленбурзьких герцогів, яка направила С. Рахманінова до Києва задля оцінки такої можливості. По приїзду до училища, С. Рахманінов в одному з листів до Головної дирекції ІМРТ підкреслив, що цілковито підтримує клопотання щодо реорганізації училища в консерваторію. У результаті – 1912 року Головна дирекція ІРМТ дала згоду на відкриття у Києві консерваторії, підготовкою і реалізацією якої займалася комісія під особистим керівництвом С. Рахманінова.

Головною складністю на шляху відкриття консерваторії було її фінансове забезпечення. У вирішенні цієї проблеми величезне значення мала підтримка київських меценатів. Вирішальний крок зробив Михайло Терещенко – підприємець, широко освічена людина та відомий філантроп. Захоплюючись мистецтвом і вболіваючи за еволюцію музичної культури України, він пожертвував 50 тисяч карбованців на створення Київської консерваторії.

1919 року Київська консерваторія стала державним навчальним закладом, головні напрями діяльності якого започаткували видатні діячі музичного мистецтва. Композиторську школу заснували Рейнгольд Глієр, Левко Ревуцький, Борис Лятошинський, Віктор Косенко, фортепіанну – Володимир Пухальський, Фелікс Блуменфельд, Григорій Беклемішев, Генріх Нейгауз, Костянтин Михайлов, вокальну – Олена Муравйова, Марія Донець-Тессейр, хормейстерську – Олександр Кошиць, Григорій Верьовка, Елеонора Скрипчинська, Михайло Вериківський, школу гри на оркестрових інструментах – Михайло Ерденко, Давид Бертьє, Стефан Вільконський, симфонічного диригування – Фелікс Блуменфельд, Микола Малько, гри на народних інструментах – Марко Геліс, Володимир Кабачок, школу українського музикознавства – Болеслав Яворський, Микола Грінченко, Климент Квітка. Упродовж 1924-1928 рр. навчальний заклад функціонував у статусі музичного технікуму з правом надання вищої музичної освіти за виконавськими спеціальностями. З 1928 по 1934 рр. технікум діяв у складі Музично-драматичного інституту імені М. В. Лисенка. У 1934 році інститут було поділено на самостійні заклади освіти: Київський інститут театрального мистецтва й Київську консерваторію.

У 1938 році консерваторію нагороджено орденом Леніна. При консерваторії відкрилася Оперна студія, котра стала генератором музично-драматичних ресурсів навчального закладу. У 1940 році консерваторії присвоєно ім’я П. І. Чайковського.

Під час Другої світової війни консерваторія перебувала в евакуації, а в 1944-му повернулася до Києва. Війна завдала закладу величезних матеріальних збитків: були повністю зруйновані навчальний корпус, музична школа, концертний зал, Оперна студія, втрачено 100 роялів, орган, оркестрові інструменти, нотна і книжкова бібліотеки, спеціалізовані кабінети.

Від червня 1944 року розпочалася нова сторінка життя Київської консерваторії. До викладацької справи консерваторії були запрошені провідні музиканти, відновлено концерту діяльність, у якій брали участь студенти і педагоги, відродила свою творчість і Оперна студія.

Наступні роки позначилися розширенням контактів навчального закладу, у тому чиcлі міжнародних. Це, насамперед, тісна співпраця між проввідними мистецькими установами та закладами освіти, підготовка кадрів для зарубіжних країн, а також участь студентів та викладачів у міжнародних конкурсах, наукових конференціях, гастролях тощо. З 1986 року при Консерваторії відкрито асистентуру-стажування.

Новий етап в історії Київської консерваторії настав із проголошенням державної незалежності України.

5 вересня 1995 року вийшов Указ Президента України № 817/95 «Про реорганізацію Київської державної консерваторії у Національну музичну академію України імені П. І. Чайковського» за високі педагогічні та науково-творчі досягнення, значний внесок у розвиток музичної культури держави. Консерваторія першою серед вищих мистецьких закладів України набула статусу національної академії.

Серед вихованців академії – чимало всесвітньо відомих музикантів. Це піаніст Володимир Горовиць, композитори Борис Лятошинський, Левко Ревуцький, Леонід Грабовський, Валентин Сильвестров, Євген Станкович, Іван Карабиць, Леся Дичко, співаки Євгенія Мірошниченко, Микола Кондратюк, Анатолій Солов’яненко, Дмитро Гнатюк, Діана Петриненко, Анатолій Мокренко, Анатолій Кочерга, диригенти Натан Рахлін, Олександр Климов, Павло Муравський, Роман Кофман, Євген Савчук, музикознавці Надія Горюхіна, Іван Ляшенко, Іван Котляревський, Ніна Герасимова-Персидська та багато інших. Завдяки цим та іншим діячам музичного мистецтва, які створили власні виконавські, композиторські та наукові школи, НМАУ ім. П.І. Чайковського стала елітним провідним центром фахової музичної освіти держави. На всіх етапах розвитку академія гідно зберігала і збагачувала високий професіоналізм, зв’язок із традиціями українського народу та здобутками європейських музичних культур.

У різні роки Київську консерваторію очолювали такі визначні мистецькі постаті, як Володимир Пухальський, Рейнгольд Глієр, Фелікс Блуменфельд, Андрій Штогаренко, Микола Кондратюк, Олег Тимошенко та інші.

Від 2018 року НМАУ ім. П. І. Чайковського очолює доктор філософії, професор, заслужений діяч мистецтв України, професор, член-кореспондент Національної академії мистецтв України Максим Тимошенко – син видатного українського хормейстера, педагога, музично-громадського діяча, народного артиста України, професора, засновника і академіка НАМ України, багаторічного ректора Київської консерваторії – Олега Тимошенка.

Нині Академія є провідним центром музичної освіти України. В її структурі знаходиться 5 факультетів і 27 кафедр, на яких працюють 5 Героїв України, 5 академіків і 26 членів-кореспондентів Національної академії мистецтв України, 65 народних артистів, 94 професори, 31 доктор наук, 126 доцентів, 108 кандидатів наук, 40 заслужених діячів мистецтв і 57 заслужених артистів України.

Консерваторія готує фахівців зі спеціальностей: «Музичне мистецтво» (спеціалізації: «фортепіано», «орган», «музикознавство», «композиція» «оркестрові струнні інструменти», «оркестрові духові та ударні інструменти; «народні інструменти», «хорове диригування», «оперно-симфонічне диригування», «академічний спів»); «Сценічне мистецтво» (освітня програма «Музична режисура»), «Культурологія» (освітня програма «Музична культурологія»).

Студенти НМАУ мають можливість удосконалювати виконавську майстерність у навчальних творчих колективах. Це студентський симфонічний оркестр, оркестр народних інструментів, духовий і камерний оркестри, оркестр акордеоністів, капела бандуристів, студентський хор, ансамбль нової музики, джазовий оркестр, численні камерні ансамблі. Для забезпечення навчального процесу в академії працюють: бібліотека (фонд налічує понад 500 тисяч друкованих книжкових і нотних видань); лабораторія звукозапису та фонофонду, проблемна науково-дослідна лабораторія з вивчення і пропаганди народної музичної творчості, навчальна лабораторія музично-інформаційних технологій. Оперна студія (Великий зал імені Героя України Василя Сліпака), зал імені академіка Олега Семеновича Тимошенка і Камерно-концертний зали.

НМАУ ім. П.І. Чайковського здійснює підготовку педагогічних кадрів вищої кваліфікації в аспірантурі, асистентурі-стажуванні та докторантурі. Академія має широкі міжнародні зв’язки з багатьма зарубіжними музичними навчальними закладами і культурними центрами Франції, Німеччини, Італії, Іспанії, Литви, Нідерландів, Португалії, Польщі, Казахстану, Узбекистану, Китаю, США та ін.

Почесні професори НМАУ ім. П.І. Чайковського

РІКАРДО МУТІ – відомий італійський диригент. У 1986 – 2005 був художнім керівником театру Ла Скала. Очільник Симфонічного оркестру Чикаго та Юнацького оркестру ім. Луіджі Керубіні. З 2011 року обіймає посаду «Довічного почесного директора» Римської опери. З 2018 є Почесним професором Національної музичної академії України ім. П.І. Чайковського.

ПЛАСІДО ДОМІНГО – відомий у всьому світі оперний співак та диригент. Один з найвідоміших тенорів свого часу та найвпливовіших співаків з видатними акторськими здібностями в історії опери. У 2003 – 2011 рр. Домінго був художнім керівником та головним директором Вашингтон опери. З 2000 року він є генеральним директором опери Лос-Анджелеса. Пласідо Домінго був нагороджений премією Біргіт Нільсон за визначні досягнення у класичній музиці. Його репертуар налічує 150 ролей та більш ніж 3900 виступів. Домінго диригував головними симфонічними та оперними оркестрами у США та Європі.

14 лютого 2019 року Пласідо Домінго отримав звання Почесного Професора НМАУ ім. П.І. Чайковського.

Званням почесного професора Національної музичної академії України ім. П.І. Чайковського у різні роки також були нагороджені:

Бондаренко Тетяна
Царевич Ія
Арсенічева Тетяна
Тихонов В’ячеслав
Некрасова Тетяна
Буймістер Валерій
Ліфоренко Ольга
Авдієвський Анатолій
Чембержі Віталій
Москаленко Віталій
Безгін Олексій
Пархоменко Ольга
Девіс Джойс

Стадлер Сергій
Карл Ляйх – Галан
Сільвестров Валентин
Губайдуліна Софія
Соколов Олександр
Дулова Катерина
Єжі Станкевич
Карл Шульце
Наталія Хома
Володимир Вінницький
Леонхард Райс
Золозова Тетяна
Пруднікова Людмила