АНКЕТА АБІТУРІЄНТА ВСТУП 2024
Головна » Головні новини » Імператив ректора Максима Тимошенка

Імператив ректора Максима Тимошенка

Нещодавно, трохи з запізненням через пандемію коронавірусу, науково-популярний журнал “Музика” висвітлив цікаве та змістовне інтерв’ю ректора НМАУ ім. П.І.Чайковського Максима Тимошенка.

«Людина — істота вертикальна. Її життя вимірюється не кількістю років, а ступенями ціннісного сходження. Можна прожити дуже багато років марно, а можна за короткий термін досягнути свого духовного космосу». Ця думка легендарного українського філософа Сергія Кримського якнайкраще пасує до постаті одного з наймолодших очільників вітчизняних вишів Максима Тимошенка, який тогоріч виборов право очолити Національну музичну академію України імені П. І. Чайковського. У багатьох музикантів ще й досі в пам’яті складні перипетії та колізії, що супроводжували тривалу процедуру минулорічних виборів ректора НМАУ. Тоді, власне, резонансна перемога Максима Тимошенка, сина уславленого хорового диригента, музично-громадського діяча, професора, народного артиста України, академіка Національної академії мистецтв України, ректора НМАУ ім. П. І. Чайковського /1983-2004 рр./ Олега Тимошенка і поклала початок принципово новій фазі розвитку цього знаменитого освітнього закладу. Насправді, те, що вдалося здійснити новообраному очільнику в академії за рік його роботи, постає перед нами сьогодні як своєрідний квантовий стрибок: зі стану загальної занедбаності й подекуди навіть розрухи власне історичної будівлі до вражаюче стрімкої реалізації масштабного проекту реновації вишу. Водночас упродовж минулого року академія неодноразово ставала епіцентром культурних подій світового виміру, опиняючись у фокусі уваги мистецької спільноти загальноєвропейського простору. Візити до НМАУ топових музикантів – знаменитого співака Пласідо Домінго, диригента № 1 у світі, багаторічного художнього керівника театру «Ла Скала» Рікардо Муті, урочисті церемонії вручення їм звання Почесного професора академії сколихнули всю мистецьку спільноту столиці та країни в цілому. Нещодавно портретна галерея Почесних професорів академії поповнилася ще одним ім’ям: звання Почесного професора НМАУ дістав ректор Вищої консерваторії міста Віго (Іспанія), професор Естебан Вальверде. Наразі НМАУ ім. П. І. Чайковського тісно співпрацює з Вищою консерваторією м. Віго в рамках програми “Erasmus+”.Переймати досвід успішних людей із інших, навіть не зі споріднених з мистецтвом сфер, привертати до себе увагу ключових особистостей світового масштабу, органічно входити до їхнього потужного енергетичного поля – ось один зі стратегічних імперативів Максима Тимошенка. З максимальною повнотою цей імператив реалізувався під час візиту до Києва Джека Ма – найбагатшої (за індексом рейтингу мільярдерів Bloomberg) людини Азії та одного з найуспішніших бізнесменів світу. Наша розмова з ректором Максимом Тимошенком розкрила чимало цікавих нюансів із відвідин Джеком Ма НМАУ, й водночас урізноманітнила існуючі уявлення про мозаїку сучасного життя академії абсолютно новими «пазлами».

– Максиме Олеговичу, загальновідомо, що ви активно долучаєте до своїх стратегічних планів ініціативи студентства вашої академії. Як виникла сама ідея – запросити Джека Ма до України і безпосередньо до очолюваної вами НМАУ ім. П. І. Чайковського?

– З такою пропозицією до мене звернулися наші китайські студенти, які навчаються в НМАУ. Принагідно хочу наголосити, що за статистикою 2018 року серед музичних вишів наша академія має найбільшу кількість іноземних студентів. Прислухатися до побажань студентства й разом із молоддю реалізовувати спільні задумки – наразі є одним із наших пріоритетів. Упродовж п’яти місяців ми ретельно працювали по підготовці цього візиту разом із Київським Міжнародним Економічним Форумом, пліч-о-пліч співробітничали із Офісом президента. Ми дуже вдячні президенту В. Зеленському за підтримку нашої ініціативи, адже ви самі розумієте, наскільки високим є світовий рейтинг Джека Ма, який мав зустріч із президентом США Дональдом Трампом. Ми всі разом – і Посольство України в Китаї і Китаю в Україні, крок за кроком, наближалися до цього знакового для України візиту. Особисто я маю чималий досвід дипломатичних перемовин та мушу визнати, що підготовка зустрічі із Джеком Ма виявилася чи не найскладнішою.

Насправді я вважаю цю подію дипломатичним тріумфом України. Нагадаю, що Київський міжнародний економічний форум (КМЕФ) — це щорічна міжнародна дискусійна платформа, покликана сприяти формуванню стратегії економічного розвитку України. Форум відіграє передусім важливу презентаційну роль, адже різнобічно представляє Україну іноземним бізнес-колам. На ньому встановлюються особисті контакти українських та зарубіжних партнерів, вимальовуються сфери їхніх спільних інтересів. Зазвичай у ньому беруть участь топ-менеджери великих та середніх підприємств, відомі світові бізнесмени, економісти, представники неурядових організацій, політики, науковці, інвестори, високопосадовці з багатьох країн. На київському Форумі Джек Ма виступив одним зі спікерів та озвучив перед міжнародною аудиторією дуже важливі речі. А наприкінці промови зізнався, що просто в захопленні від України й тут же закликав усіх присутніх інвестувати в її економіку. Як ви розумієте, для нашої країни це був надзвичайно важливий посил.

– Чи поділяєте ви позицію Джека Ма, який стверджує, що у сучасному світі. аби досягти успіху знадобиться Q, EQ та LQ, де IQ – це рівень інтелекту, EQ – емоційний інтелект, а ще – LQ – коефіцієнт любові, і що секрет успіху в майбутньому – саме у розвитку коефіцієнту любові LQ, адже любов – це те, що вирізняє людей з-поміж машин, що не мають ані серця, ані душі?

– Уся історія фантастичного злету Джека Ма – надуспішної людини, засновника знаменитої на весь світ Alibaba Group – групи компаній, що займаються бізнесом в Інтернеті, першого бізнесмена з материкового Китаю, чиє фото було винесено на обкладинку журналу Forbes, засвідчує вірність цих тез. Цікавий факт: сам Ма походить з родини музикантів! Отже, підґрунтя для розвитку ЕQ – емоційного інтелекту – він отримав, що називається, просто з пелюшок. Особисто сам він грає на музичних інструментах і навіть співає китайську оперу. І сьогодні Джек Ма наголошує на тому, наскільки важливою в сучасному раціональному світі є музика Наразі в Китаї дуже популярним став ролик, розміщений на сайті його компанії, де Джек Ма співає й жартома говорить, що йому знадобилося 20 років, аби його музичний талант нарешті дістав високу оцінку самого ректора Національної музичної академії України, який зробив його Почесним професором. Поважний гість був вкрай зворушений урочистим прийомом у стінах нашої академії, під час якого найкращі студенти вокального факультету заспівали йому «Многая літа». Спілкування із Джеком Ма довело всім наскільки це яскрава особистість і водночас проста людина, з напрочуд тонким почуттям гумору. До речі, цей історичний візит широко висвітлювався у вітчизняних і китайських ЗМІ, де прямим текстом сказано, що «Джек Ма був призначений почесним професором найпрестижнішої європейської музичної академії». Що ж стосовно LQ – коефіцієнту любові, то, як на мене, надзвичайно промовистим є той факт, що 2010 року після залишення поста президента «Alibaba» Ма очолив Китайську раду із захисту природи. Водночас він повідомив, що «Alibaba» щорічно відраховуватиме 0,3 відсотка своїх доходів на різні програми з охорони навколишнього середовища, зокрема, на програми з поліпшення якості води й повітря. Хіба це не приклад гуманності й любові до людства?

Я особисто сказав Джеку Ма, що вважаю його великим вчителем, справжнім гуру сучасного світу. Погоджуючись на нашу пропозицію щодо отримання звання Почесного професора, він саме цим підтвердив свій меседж щодо важливості музичного мистецтва. Пишаємося, що саме наша академія стала першим у світі музичним закладом такого рівня, і одним із перших вузів у світі взагалі, хто удостоїв Джека Ма цього звання. Без сумніву, ця епохальна подія в історії нашої країни водночас позитивно позначилася і на міжнародному іміджі Національної музичної академії України. Такі рейтингові зустрічі дають можливість відчути себе в епіцентрі важливих історичних глобалізаційних процесів, употужнити свою мотивацію, обрати нові вектори власного розвитку і вдосконалення своєї діяльності.

– Отже, академія стала центром фокусування уваги світової спільноти не лише до очолюваного вами вишу, а й до всієї України…

– Саме так. І ця подія, як мені здається, працює передусім на перспективу імідж-білдінгу нашої академії.

– Ваша плідна й багатоаспектна співпраця з Китаєм не залишає сумнівів щодо підтримки вашої команди китайською стороною і в процесі підготовки візиту Джека Ма …

– Дійсно, серйозне сприяння в організації прийому Джека Ма наша команда дістала з боку китайських партнерів НМАУ ім. П. І. Чайковського – компанії “Чжецзян Юнчанледі Ко. лтд.” на чолі з паном Чжао Юнчаном, який товаришує зі знаменитим китайським мільярдером. Власне кажучи, нам вдалося стати піонерами в організації державно-приватного партнерства між Україною та Китаєм, причому НМАУ виступила саме державним партнером з боку України, а з китайської сторони Хеншуйський університет та Адміністрація економічної зони Хеншуй, в той час як приватним партнером стала саме компанія Юнчанледі. Таким чином, наразі наша академія успішно інтегрована у сучасний світ найпрогресивніших бізнесових моделей міжнародного співробітництва. Завдяки цій компанії, яка профінансувала ремонтні роботи, нам вдалося зробити реновацію багатьох приміщень, і що найважливіше – аварійного даху академії. Говорячи відверто, ми реально врятували академію від повної розрухи. З початку 90-х років там протікав дах, грибок роз’їдав стіни та стелю. Важко навіть уявити собі шкідливі наслідки цього для здоров’я музикантів, особливо для дихальних шляхів виконавців-співаків. Ситуація була вкрай небезпечною. Наразі там утеплено стіни. Перекрито аварійний дах. А нещодавно у концертному залі імені Василя Сліпака Оперної студії було повністю замінено крісла, міняли також вікна, підлогу. 26 років у студентському гуртожитку не робилося жодного ремонту, не було гарячої води. Фактично вперше за стільки років держава виділила нам для ремонту пристойні кошти, втім всі вони пішли на створення проекту.

– Отже, академія стала центром фокусування уваги світової спільноти не лише до очолюваного вами вишу, а й до всієї України…

– Саме так. І ця подія, як мені здається, працює на перспективу імідж-білдінгу нашої академії.

– Студенти на вас вочевидь моляться…

– Знаєте, для мене особисто довести до кінця весь обсяг ремонтних робіт, зробити життя студентів сучасним і комфортним – це справа честі. Насправді ми працюємо для студентів, тож їхня думка для нас є надзвичайно важливою. Нещодавнє анонімне опитування засвідчило: понад 80 відсотків респондентів вважають, що наразі у колективі встановилася продуктивна, творча атмосфера. «В академії стало легше дихати», як говорять самі студенти. Я почав робити серйозні зміни, і вони вже є помітні. Не хочу хвалитися, але більшість пунктів з моєї програми, з якою я йшов на посаду ректора і яка була розрахована на термін 5 років, вже виконано упродовж першого року. Тобто ми йдемо, як казали у радянські часи, з випередженням графіку. НМАУ – це моя рідна стихія, і працювати мені тут дуже легко. Нерідко під час програм на телебаченні та радіо питають, як я почуваюся у кріслі ректора музакадемії, чи не важка ця посада. На що я відповідаю, що для мене це не є роботою у звичному сенсі. Це просто моє життя, яке мене задовольняє. Кожного дня, переступаючи поріг кабінету, де 22 роки пропрацював мій славетний батько Олег Семенович Тимошенко, я щоразу подумки звітую перед його портретом за наші маленькі та великі перемоги в стінах академії. Мені не соромно дивитися людям в очі. Мій діалог із колективом академії завжди відбувається без трибун, без зайвого пафосу, що називається «без краватки». Я прихожу в академію як у родину. І вона для мене завжди залишається храмом високого мистецтва.

– Ви – людина публічна, Посол миру. Ваша діяльність пов’язана ще й із всесвітньо відомою екологічною організацією «Зелений хрест». Як вам вдається сполучати керівництво НМАУ і членство в Green Cross International?

– Нещодавно в Далласі (США) відбулася Асамблея «Зеленого хреста», що опікується екологією і знаходиться під патронатом ООН, під час якої мене переобрали до Ради директорів. Green Cross International — національна організація «Зеленого Хреста» в Україні, діяльність якої спрямована на розв’язання різноманітних соціальних, медичних та екологічних проблем. Моє переобрання відбувалося без мої присутності в Далласі, оскільки цьому була поважна причина – підготовка зустрічі із Джеком Ма. Гадаю, для нашої країни участь у міжнародних проектах Green Cross Ukraine є важливою і престижною.

– Нещодавно відбулося переформатування колишнього Міністерства культури України, кураторська діяльність якого наразі поширюється ще на спорт і молодь. Як вибудовуються ваші взаємовідносини із чиновниками цієї організації, чи відчуваєте ви увагу до академії у повному обсязі?

– Приємно відзначити, що саме від нового керівництва ми отримали справжній подарунок – рояль всесвітньо відомого японського бренду Каwai, який 2017 року відсвяткував своє 90-річчя. Вперше за 82 роки на придбання інструменту було виділено бюджетні кошти, і це вже вірний показник того, що Міністерство розуміє наші потреби й підтримує нас.

– В наш час тотальної тенденції щодо реформування майже всіх ланок соціального життя, питання освіти, в тому числі музичної, вочевидь. може стати об’єктом експерименту, як це неодноразово відбувалося впродовж 20-го століття, сферою пошуків нових стандартів у річищі євроінтеграційних та інноваційних тенденцій Як ви ставитеся до ймовірних «втручань» у сферу сучасної музичної педагогіки і чи існує потреба в модернізації цієї галузі?

– На нещодавній зустрічі з президентом України Володимиром Зеленським та міністром культури, молоді та спорту, де я був єдиним ректором з-поміж запрошених представників освіти, спорту та мистецтва, мені вдалося підняти кілька важливих питань, у тому числі я наголосив на тому, що Україна має одну з кращих систем музичної освіти у світі, як вищої, так і середньої ланок. Невипадково наша академія постійно тримає провідні позиції у міжнародних рейтингах, а, приміром, у тому ж Китаї вважається взірцевою. І я попросив президента не вдаватися до реформаторських кроків у цій сфері, а спільними зусиллями зміцнювати національні традиції музичної освіти, що наразі потребує значної фінансової підтримки. Під час свого виступу я також озвучив ініціативу колективу нашої академії щодо оголошення 2020 року в Україні роком Петра Ілліча Чайковського, чиє ім’я носить НМАУ. В цій ініціативі фокусуються кілька аргументів: саме цього року Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського святкує 80-річчя з нагоди присвоєння їй імені видатного композитора, 105-річчя від заснування Київської консерваторії та 25 років від дати набуття академією статусу Національної. Між іншим, скористався також можливістю нагадати про виконання державного гімну України просто на даху нашої академії, і висловив думку, що це місце е найкращою локацією для живого звучання національного гімну, аніж схованкою для снайперів. Ми вдячні президенту України за окремий указ щодо нагородження співробітників НМАУ – достойних висококваліфікованих педагогів, які десятиліттями чекали на ці звання. Згідно Указу президента, за вагомий особистий внесок у розвиток національної культури й музичного мистецтва, значні творчі здобутки, високу професійну майстерність викладачам Академії було присвоєно почесні звання: «НАРОДНИЙ АРТИСТ УКРАЇНИ». – завідувачу кафедри спеціального фортепіано №1, професору Юрію Коту; «ЗАСЛУЖЕНИЙ АРТИСТ УКРАЇНИ» – доценту кафедри скрипки Мирославі Которович, доценту кафедри спеціального фортепіано №2 Марії Пухлянко;

– «ЗАСЛУЖЕНИЙ ДІЯЧ МИСТЕЦТВ УКРАЇНИ» – професору кафедри теорії музики Тетяні Бондаренко, завідувачу кафедри концертмейстерства Анатолію Ільїну, в. о. доцента кафедри оперного співу Геннадію Кабці, завідувачу кафедри загального та спеціалізованого фортепіано Наталії Лукашенко, заступнику декана оркестрового факультету, доценту кафедри струнно-смичкових інструментів Катерині Полянській, в. о. професора кафедри загального та спеціалізованого фортепіано Людмилі Прудніковій, професору кафедри старовинної музики Світлані Шабалтіній.

Сьогодні чимало наших випускників виходять на високу орбіту світового музичного мистецтва, отримують престижні нагороди й. відзнаки, викладають у музичних закладах Заходу, а невдовзі це можна буде сказати і про Схід. Зі свого боку ми все робимо для того, щоб наші вихованці не поспішали шукати своєї долі й визнання лише за кордоном, а відчували до себе увагу й фінансову перспективу на своїй землі.

Наталія Семененко