БОНДАРЕНКО Тетяна Олександрівна

Доцент, професор кафедри теорії музики Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського.

1960 року закінчила теоретико-композиторський факультет Київської консерваторії імені П. І. Чайковського, поєднуючи навчання на історико-теоретичному факультеті (клас проф. Ф. І. Аерової) та на композиторському (клас Б. М. Лятошинського), аспірантуру (1965 – 1968, науковий керівник Ф. Аерова). З 1960 р. працювала викладачем музично-теоретичних дисциплін у КССМШ імені М. В. Лисенка, з 1972 р. – старший викладач, з 1989 р. – доцент, з 2002 р. – професор кафедри теорії музики Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Керівник секції гармонії та сольфеджіо кафедри теорії музики. Член Національної спілки композиторів України (1990).

Сфера наукових інтересів Т. Бондаренко охоплює проблеми творчості українських композиторів ХХ ст. (в аспекті стилю, тематизму, гармонії), актуальні питання, пов’язані з феноменом композиторської школи, проблеми звуковисотної єдності горизонталі і вертикалі та ін. Науково-методична робота спрямована на розробку принципів виховання музичного слуху і художнього мислення музиканта-фахівця на основі історико-стильового методу, комплексного і творчого підходів до викладання музично-теоретичних дисциплін. Педагогічний досвід Т. Бондаренко відображений у науково-методичних розробках, авторських навчальних програмах, статтях, доповідях на науково-методичних конференціях, лекціях на ФПК, майстер-класах у вищих та середніх музичних навчальних закладах України та зарубіжних країн.

У НМАУ імені П.І. Чайковського Т. Бондаренко веде клас з фаху, спеціальні курси методики викладання МТД, сольфеджіо і гармонії для студентів музикознавчого і виконавських факультетів. Науковий керівник більше 100 курсових і наукових студентських робіт, 20 дипломних та магістерських робіт, тематика яких пов’язана з актуальними проблемами сучасної музики: «Фортепіанний цикл «Мардонги» Святослава Луньова як відображення пам’яті культури» (Н. Латковська), «Твори Альфреда Шнітке періоду 70-х – початку 90-х років у дзеркалі композиторського діалогу» (А. Вовченко), «Принципи видозміни теми-першоджерела у творах під назвою «Метаморфози» (на прикладі композицій О. Респігі, Л. Колодуба, Дж. Кейджа» (О. Корчев) та інші.

Автор наукових публікацій, серед яких за останні роки:

Bondarenko Tatiana. Boris Liatochynsky’s School of Composition // Composition Schools in the 20th Century the Institution and the Context: 45th Baltic Musicological Conference Dedicated to the Centennial Anniversary of Julius Juseliunas. Lithuanian Academy of Music and Theatre: Abstracts’ Book. Vilnius, 2016. P. 32 – 33.

Бондаренко Т. Спогади про майбутнє // Наукові діалоги з Н.О. Герасимовою-Персидською. Науковий вісник НМАУ ім. П.І. Чайковського. Вип. 119. Київ, 2017. С.13 – 33.

Т. Бондаренко. Наукові і педагогічні принципи діяльності Фріди Ісаківни Аерової // Часопис НМАУ ім. П.І. Чайковського, № 3 (36). Київ, 2017. С. 75 – 89.

Т.О. Бондаренко. Системна взаємодія вертикалі і горизонталі у гармонії // Лекції з теорії гармонії. Розділ 3. Житомир, 2018. С. 95 – 147.

Почесний професор Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського (2008). Нагороджена «Орденом за видатні досягнення у музичному мистецтві» (2011), медаллю «Почесна відзнака» НМАУ імені П. І. Чайковського (2019); Почесними грамотами КМДА: за вагомий особистий внесок у розвиток вітчизняної науки (2010); за вагомий особистий внесок у розвиток української культури і мистецтва, багаторічну плідну педагогічну діяльність (2013); за багаторічну сумлінну працю, вагомий особистий внесок у розвиток української культури, високу професійну майстерність (2017); Почесною грамотою Міністерства культури України за вагомий особистий внесок у розвиток музичного мистецтва, багаторічну плідну творчу діяльність та високу професійну майстерність (2017). Голова журі XIV і XV Всеукраїнської музичної олімпіади «Голос країни» (2018). Заслужений діяч мистецтв України (2019).