НАУМОВА Олена Анатоліївна
кандидатка мистецтвознавства, доцентка, стипендіат та віце-президент Київського Вагнерівського товариства (2000–2014).
e-mail: elnaumova@ukr.net
WoS Researcher ID: F-2949-2018
ORCID: 0000-0003-4551-0891
Google Scholar: https://scholar.google.com/citations?pli=1&authuser=1&user=CfMQFsgAAAAJ
Наумова Олена Анатоліївна – кандидатка мистецтвознавства, доцентка кафедри історії світової музики, стипендіат та віце-президент Київського Вагнерівського товариства. Закінчила історико-теоретичний факультет Національної музичної академії Україні у 2000 році (клас професора М. Р. Черкашиної-Губаренко) і відразу розпочала свою викладацьку діяльність на кафедрі.
Коло наукових інтересів охоплює питання оперної культури в найширших її проявах: від теорії та історії до проблем глобальної комунікації в сучасному світі. Дисертаційне дослідження було присвячено феномену містеріального театру Ріхарда Вагнера («“Парсифаль” та його сакральна драматургія», 2006). Пріоритетне значення для дослідниці має міждисциплінарний підхід до вивчення оперних творів. Олена Наумова є авторкою низки статей, що позначені філософсько-психологічним нахилом дослідження. Серед них: «Інтерпретація Євангельського сюжету в опері Олександра Щетинського “Благовіщення”» (2010), «Священна «безмовність» Вікторії Польової: про сучасне музичне тлумачення ісихастської традиції» (2021) та інші.
Під керівництвом Олени Наумової написано понад 100 наукових робіт. Як лектор Олена Наумова має великий досвід. Викладає курс «Історії західної музики» (для студентів виконавських факультетів), спецкурс «Вагнер і вагнеріанство у світових мистецьких процесах: театральна концепція Ріхарда Вагнера та «містеріальні» пошуки у творчості композиторів ХХ–ХХІ століть» (для аспірантів), керує педагогічною практикою студентів.
Педагогічний стиль О. А. Наумової відзначається легкістю, емоційністю, прагненням створити спільну творчу атмосферу на лекції. Завдяки роботі зі студентами-виконавцями було створено багато різноманітних мистецьких заходів на відомих концертних майданчиках України (Національна філармонія України, Будинок органної та камерної музики, Будинок вчених тощо).
Від 2006 року ведеться постійна робота по вдосконаленню навчальної програми з історії світової музичної культури. Теоретична база курсу щороку оновлюється та адаптується до особистісних характеристик студентів, широко залучаються візуальні матеріали та іншомовні інтернет-ресурси. Ключовими орієнтирами в оцінюванні студентів є самостійність та критичність мислення.
Основні публікації:
1. An Icon in Sounds: The Parallel Paths of Victoria Poleva and John Tavener (Розділ у міжнародній колективній монографії). Проблеми та перспективи взаємодії культури, науки й мистецтва в умовах сьогодення. Балтійська міжнародна академія, Волинський національний університет імені Лесі Українки: “Izdevnieciba “Baltija Publishing” (м. Рига, Латвія), 2022 р. С. 82–98.DOI https://doi.org/10.30525/978-9934-26-206-7-5
2. Священна «безмовність» Вікторії Польової: про сучасне музичне тлумачення ісихастської традиції. Knowledge, Education, Law, Management. Lublin (Poland): Fundacja Instytut Spraw Administracji Publicznej w Lublinie. 2021, № 8 (44). Vol. 2. Р. 7–13. https://doi.org/10.51647/kelm.2021.8.2.2 Key words: hesychasm, prayer, mystical experience, “smart doing”, deification, Symeon the New Theologian, sacred space, spiritual practice, Victoria Poleva
3. Temporary «faults» of the sacred text: Victoria Poleva – Francis Poulenc (Часові «розломи» сакрального тексту: Вікторія Польова – Франсіс Пуленк). Knowledge, Education, Law, Management. Lublin (Poland): Fundacja Instytut Spraw Administracji Publicznej w Lublinie. № 6(50), 2022. Р. 39-44. https://doi.org/10.51647/kelm.2022.6.7 Key words: sacred time, musical processuality, catharsis, spiritual transformation, Victoria Poleva, «Dialogues des Carmélites».
4. “Circle without a circle line”: on the specifics of the spatial organization of music of Maxim Shalygin (Розділ у міжнародній колективній монографії). Музичне мистецтво та мовний тезаурус світової культури: український досвід. Musical art and linguistic thesaurus of world culture: Ukraine’s experience: Scientific monograph. Riga, Latvia: “Baltija Publishing”, 2023. 324 p., Р.161-175. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-293-7-10
5. “Psychological thrillers” by Linda Keprtová: to the problem of updating the director’s stylistics on the opera stage («Психологічні трилери» Лінди Кепртової: до проблеми оновлення режисерської стилістики на оперній сцені). Vocal and choral art and education: historical research, performance concepts, modern trends (Вокально-хорове мистецтво та освіта: історичні розвідки, виконавські концепції, сучасні тенденції): Scientific monograph. Riga, Latvia: “Baltija Publishing”, 2024. 280 p., рр. 176–192. DOI https://doi.org/10.30525/978-9934-26-391-0-9